Troligtvis årets smartaste inlägg i Ring P1

Posted on 22 oktober, 2010

0


Detta är en liten eloge till Mikael Isaksson från Jokkmokk som ringde in och sa sin mening till Ring P1 denna oktobermorgon. Sällan har jag hört någon uttrycka vad rasism är och vad den faktiska integrationsproblematiken i Sverige handlar om på ett så lättfattligt, koncist och insiktsfullt sätt. Så här gick samtalet med Sveriges radios reporter (Mikaels kommentarer i fetstil).

 

–          Jag hade tänkt prata lite om rasism och invandring. Det har varit mycket prat om det på sista tiden. En sak som jag reflekterade över, var igår tror jag det var ringde en kvinna och menade att det är smygrasister i oss alla.

–          Det var ett mail som jag läste om att det bor smygrasister i oss alla och om inte regeringen tar tag i det här så kan det släppas fram.

–          Ja, och det jag ville komma till egentligen, är det här med det mångkulturella samhället. Det finns redan ett ställe där det finns och fungerar, och de är faktiskt Jokkmokk där jag kommer ifrån.

–          Ett mångkulturellt samhälle? Hur då?

–          Ja. Grejen med Jokkmokk är att ungefär halva befolkningen är samer och vi lever två kulturer sida vid sida. Det är ingen människa som egentligen bor där uppe som riktigt tänker på och delar upp befolkningen i två grupper p å det sättet. I varje fall tänker inte jag så och inte mina vänner heller

–          Och vilken grupp tillhör du?

–          Jag är inte same, men jag har många samiska vänner. Det är först när man kommer till andra orter som folk kan häva ur sig rasistiska saker i stil med att ”Ja nä men ni måste haft problem med alla samer däruppe”

–          Och då står du som ett frågetecken menar du?

–          Ja precis (skratt) och om jag ska göra en jämförelse så för mig är det ungefär som om jag skulle säga ”Nä men, ni måste haft problem med alla innebandyspelare härnere”.

–          (skratt) Innebandyspelare? (skratt)

–          (skratt) Ja, men alltså det är ungefär lika relevant för mig. Därför att någonting som jag tror att folk i allmänhet skulle må bra av att tänka är att alla måste inte vara exakt likadana.

–          Så du håller inte med om att det bor en smygrasist i oss alla?

–          Nja, alltså det kan hända att det gör det men det är i sådana fall en mognadsfråga.

–          Men då måste jag bara säga att jag har varit i Jokkmokk och träffat samer som inte riktigt vågar prata om sin kultur eller vågar träda fram för olika saker. Är det verkligen så solksensartat som du beskriver?

–          Ja alltså det är ju inte helt perfekt det är det inte. Men jag tror att i Jokkmokk så är det faktiskt väldigt mycket bättre än det är på många andra ställen. För visst stöter jag på rasism mot samer det har jag gjort absolut…

–          och konflikter mellan grupper och sådär?

–          Ja precis, men absolut inte i Jokkmokk. Och det vet jag inte om det är att jag bara haft tur eller vad det beror på.

–          Vad kan du skicka med från Jokkmokk både till dem som prata om människor med utländsk påbrå och andra urskiljande av grupper som bättre eller sämre?

–          Ja, jag tycker att vi ska först och främst tänka att det är ett strukturellt problem. Problemet med invandring är inte invandrare. Utan jag tycker det är hur vi behandlar och bemöter dem. Om jag ska göra en till liknelse så… det är ungefär som om vi skulle få gäster till ett hus, ja, och det första vi gör när de kommer är att vi låser in dem 6 månader i potatiskällaren och så sen tycker vi att det ska vara jättetacksamma för det och sådär men klart som tusan att det blir problem, det fattar man ju.

–          Men låser vi in människor från andra länder tycker du?

–          Ja alltså vi har ju gjort det förut i alla fall, jag är inte säker på hur det funkar just nu idag. Men det har varit väldigt långa handläggningstider och det är klart man mår inte bra av att vara i en sån situation.

–          Så problemet är inte de som kommer hit, problemet är hur vi bemöter dem?

–          Ja faktiskt och jag tycker faktiskt inte vi ska vänta på att de ska försöka komma in i vår gemenskap. Utan jag tycker det är upp till var och en därute att ta ett litet eget initiativ och sträcka ut en hand till dem och faktiskt ta in dem i vår gemenskap.


Lyssna även på inslaget här, 08:55 och framåt
Mångkultur i Jokkmokk

